Hebben vogels oren?

    Mijn zoon zei vandaag: ” mag ik nootjes”. Waarop ik zei: “nee dat mag pas als je met je linkse hand je rechter oor kan aanraken”. Even was hij stil en zei toen: “eten vogels nootjes”, waarop ik zeg: “ja”….. weer even stilte …: “maar hebben die dan ook oortjes anders mogen ze geen nootjes”.
    Mooi hoe dat werkt het leggen van verbanden in hersenen van jonge kinderen… maar hoe gaat dat nu? Hoe leren wij nieuwe dingen?
    Om in je hersenen goede verbanden te kunnen leggen moeten je hersencellen samenwerken. Om ze dit te laten doen heb je zogenoemde neurotransmitters nodig zoals het stofje dopamine. Dopamine zorgt ervoor dat er verbindingen liggen tussen de frontaal kwabben en de andere hersenhelften, deze hebben dopamine nodig hebben om goed te kunnen samenwerken. In de frontaal kwabben zitten veel vaardigheden zoals beslissingen nemen, plannen, sociaal gedrag, je impulsen onder controle houden maar ook het sturen van je emoties. Je hebt dopamine dus nodig om je hersenen goed te laten functioneren. Dit om de vaardigheden die in de frontaal kwabben worden aangestuurd goed te kunnen uitvoeren en onder controle te krijgen. Dus om goed nieuwe dingen te kunnen leren! Heel handig en noodzakelijk dat stofje dopamine!
    Hoe kom je nu aan dopamine, dat is eindelijk vrij eenvoudig …. door iets wat wij als fijn ervaren komt dat stofje vrij in de hersenen. Door dit fijne gevoel wil je dat wat je als fijn hebt ervaren nog een keer doen! Bewegen en de juiste voeding spelen ook een belangrijke rol bij de aanmaak en het bevorderen van een goede opname van de dopamine.
    Bij een Adhd is dopamine minder aanwezig (wordt minder aangemaakt). Daarnaast is de neurotransmitter noradrenaline ook minder aanwezig. Dat is een stofje wat zorgt ervoor dat je hersenen wakker blijven. Beide stofjes zijn essentieel om te kunnen leren!!! Dus iemand met Adhd heeft constant moeite om zichzelf wakker te houden gekoppeld aan hersenhelften die moeite hebben om samen te werken en de juiste verbindingen vast te houden. Koppel dat aan een kerstboom in je hoofd…(www.kitea.nl/sinterklaasprikkels met een kerstboom in je hoofd). En dan weet je hoeveel energie het kost voor iemand met Adhd om nieuwe dingen te leren! Heeeeeel veeeeel dus!!!!
    Als ik naar mezelf kijk heb ik me vaak dom gevoeld, waarom lukken dingen pas na een grote inspanning. Waarom moet ik er zo hard voor werken… “ik zal wel niet zo slim zijn”, was vaak mijn conclusie. Maar mijn motto was en is: “waar een wil is is een weg”. En wat ik wilde halen haalde ik dan uiteindelijk ook (soms met een gigantische omweg maar ja…).
    Nu weet ik dat ik niet dom ben maar dat ik stofjes mis waardoor het anders werkt in mijn hersenen. En dat het dus eigenlijk heel bijzonder is wat ik allemaal gestudeerd heb en ook heb afgerond! Ik ben dus eigenlijk heel slim, vindingrijk en kan goed oplossingen bedenken om mijn getelde doelen te halen. Dit zonder Ritalin. Met Ritalin wordt het wel makkelijker om nieuwe dingen te leren! Waardoor ik beter met de Adhd kan omgaan. Ik zie weer nieuwe perspectieven voor de toekomst.
    Kom maar op!!! Ik ben klaar om nieuwe verbanden aan te leggen! Te leren of vogels oren hebben en of ze wel of geen nootjes mogen eten!
    Gebruikte bronnen, mogelijk interessant om ook te lezen:
    https://www.optimalegezondheid.com/wat-doet-dopamine-met-je-lichaam/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *