Chaos in de kerstboom en mini kerstboompjes

Zo even mijn frustratie! Hoe doe ik dit!

  • Mijn kids en ik hebben allemaal Adhd! Dus ik heb een grote kerstboom in mijn hoofd en zij allemaal mini kerstboompjes. Een hele uitdaging dus! Waar ik vooral tegenaan loop is de ochtend. Mijn hoofd is dan nog volop in chaos en heeft moeite om wakker te worden.
  • Meestal begint de dag vroeg, als ik pech heb staat mijn jongste om 5.00 aan mijn bed. Zucht en dan begint het spel van terugleggen, mopperen, uitleggen dat het nog geen tijd is. Niks lijkt te helpen. De andere kinderen worden ook wakker van de herrie en voordat ik het weet zijn ze allemaal wakker…. ga dan even beneden tv kijken. Op zich een goed idee maar met Adhd en de impulsiviteit is ruzie maken snel gebeurd. En dan moet ik er toch echt uit. Ze krijgen dan Ritalin en ik ook, maar dat werkt niet meteen en dat zorgt ervoor dat er aan de ontbijttafel veel onrust is. Geluiden, ochtend humeur, wiebelen, rondlopen, elkaar blijven vervelen en ga zo maar door. Na het ontbijt aankleden en dan naar school. Chaos dus in ons kerstboom huis. Zo wil ik echt mijn dag niet beginnen. Wat kan ik daaraan doen?
  • Routine, rust en regelmaat. Hoe? Dat is juist mijn probleem! Hoe hou ik het vol om in huis vol prikkels, met kinderen die drie verschillende kanten op willen, de routine vast te houden? In mijn hoofd onmogelijk! Maar het zal moeten en het gaat me lukken!
  • Ok wat ga ik doen:
    • Een routine vinden die bij mij past, dan hou ik het makkelijker vol volgens mij.
      Zoeken naar een routine die ook vol te houden is ook wanneer mijn man er niet is in de ochtend.
      De routine zichtbaar maken voor mezelf en mijn kinderen.
      Zorgen dat ik mezelf rust gun ook binnen de routine?

    Lijkt me een plan, nu nog bedenken….

    Met hulp van onze lieve begeleidster vanuit de organisatie GewoonUniek werd ik aan het denken gezet, wat werkt voor mij? En dan dus ook voor de jongens. Conclusie: we draaien het ochtend ritme om. Niet eerst ontbijten maar eerst aankleden, want dan werkt de Ritalin wanneer we samen gaan ontbijten. Daarnaast heb ik zelf bedacht dat rustige muziek ook kan helpen tijdens het ontbijt. En dan om ze positief te stimuleren, mogen ze als helemaal klaar zijn nog even YouTube kijken op hun iPad.

    Goed plan! Nu nog de uitvoering… kids met Adhd hebben moeite met het vasthouden van een routine en het duurt dan ook even voordat een nieuwe routine is aangeleerd. Ze zijn dan dus van slag! En ik ook pffff even wennen aan alles…. nu stuiteren ze bij het aankleden en dan levert ook veel chaos in mijn hoofd op…. zucht… tijdens het ontbijten ging het wel een stuk beter en ook de muziek werkte positief. Afgesproken met de kids dat als we de muziek niet meer horen, ze te hard praten. Al met al een verbetering. Morgen ga ik mijn wekker wat eerder zetten en mijn Ritalin eerder nemen. Dan werkt die al voordat de kids aan mijn bed staan. Dan kan ik de drukte beter hebben denk ik… dus mijn eigen kerstboom rustig maken is denk ik de oplossing. Mijn kids zijn wie ze zijn en de Adhd hoort daarbij. Ze maken nu eenmaal een kabaal! Maar ja ze zijn mijn stuiterkerstballetjes en ze mogen zijn wie ze zijn.

    Zo weer nieuwe inzichten! Met een speciaal bedankje aan onze begeleidster!

    Heb je ook hulp nodig? Via deze link kom je op de site van GewoonUniek! Echt top! Hebben voor mijn kids al heel veel betekent!

    https://www.gewoonuniek.com/begeleidingsaanbod/individuele-begeleiding/

    Kortsluiting in de kerstboom

      In mijn blog over de “Sinterklaas prikkels met kerstboom in je hoofd”, had ik het over een hoofd van een Adhd-er. Nou had ik dus vorige week kortsluiting in mijn kerstboom! Hoezo denk je vast…. vorige week was het bijna de tijd van de maand die vrouwen “zo leuk” vinden. Ik was moe, prikkelbaar en had last van chaos in mijn hoofd. Dus om wat meer rust te hebben dacht ik we eten pizza. Oven aan, pizza’s afbakken en klaar! Op zich goed geredeneerd maar met mijn Adhd hoofd ging dat toch anders…

      Ik dacht heel slim te zijn en vier pizza’s tegelijk in de oven te doen. Elke bakplaat twee pizza’s, Wat aluminiumfolie propjes eronder en dan raken de pizza’s elkaar niet … totdat ik na een kwartier kwam kijken. Toen waren de pizza’s in elkaar gaan zakken en in die kuilen was vet het van de salami bij elkaar gekomen. Met als gevolg plof!!!! De pizza’s waren aan de ene kant zwart en aan de andere kant niet gaar… bovendien als je ze op een rooster legt zonder bakpapier krijg je die niet meer los… koppel dat even aan kinderen die honger hebben en daarom vervelend zijn… en dan heb je dus kortsluiting in je kerstboom!!!!

      Ik snapte er niks van, met de Ritalin ging alles zo goed! Tot ineens (als donderslag bij heldere hemel) er weer volop chaos en onrust was in mijn hoofd! Hoe kan dat?

      Na wat speurwerk via Google kwam ik erachter dat dat komt omdat mijn Oestrogeen/ Estradiol daalt voordat ik ongesteld wordt. Oestrogeen en met name Estradiol is een hormoon dat ervoor zorgt dat je neurotransmitters goed worden doorgegeven binnen de hersenen, zoals Dopamine en Noradrenaline.

      Ook zorgt Estradiol dat er meer van de neurotransmitters als Dopamine en Noradrenaline worden aangemaakt. Met andere woorden, Estradiol helpt dus om je hersenen beter en sneller te laten werken! Bij elke vrouw daalt dit dus net voordat ze ongesteld worden. Heel normaal en vrouwen zonder Adhd hebben ook klachten natuurlijk, deze zijn ook in wisselde mate aanwezig. Wat wel het verschil is volgens mij is dat vrouwen zonder Adhd zichzelf meer onder controle hebben doordat ze wel voldoende dopamine en noradrenaline aanmaken.

      Maar ja… ik heb dus al minder Dopamine en Noradrenaline. Door de kerstboom in mijn hoofd werkt alles al minder goed. Komt er dus nog bij dat in de week voordat ik ongesteld wordt, dat beetje wat ik wel heb wordt tegengewerkt en dus niet goed wordt doorgegeven binnen mijn hersenen. Jeetje dat is mooi balen! Het verklaart wel waarom de Ritalin minder goed werkte! Wat nu??? Ik wordt voorlopig toch echt elke maand ongesteld… hoe ga ik nu verder. Dit is voor mij en mijn gezin niet fijn.

      Na wat leeswerk op internet kom ik uit bij aanvullende vitamines en mineralen. Zo blijk je met vitamines en mineralen de prikkelverwerking en de samenwerking positief te kunnen beïnvloeden.

      Zoals vitamine D, vitamine B12, foliumzuur, magnesium, ferritine, ijzer, calcium, zink en koper.

      Maar ja hoe ga ik dit aanpakken…. wat doen alle vitamines en mineralen, welke dosering??? En dan zijn er ook nog eens zoveel verschillende keuzes en samenstellingen? Een beetje veel voor mijn Adhd hoofd!!! Ik moet hier nog wat meer speurwerk doen! Dus dat lees je in mijn volgende blog!!!

      Hopelijk is mijn kerstboom snel weer op de juiste manier aangesloten waardoor er geen kortsluiting meer ontstaat!

      Bronnen: